I denne oppgaven skal vi analysere en reklameannonse ved hjelp av prosessmodellen og tekstmodellen. Dette er en reklame som reklamerer for hundemat. Merket på hundematen er Pedigree. De som jobber med foret, Pedigree, sørger for at energiske, lykkelige og rampete hunder får en balansert foring. De sørger derfor for at alle produktene bidrar til logrende haler.
Det første vi la merke til på bildet var:
·
Hundemat
·
Solsikker
·
Katt
·
Feit hund
Senderen av dette budskapet er de som reklamerer for hundematen.
Målgruppen er for hundeeiere, de som eier hunder eller vurderer å skaffe seg en.
BESKRIVELSE
Bildet viser en hund og en katt samt. solsikker. Hunden prøver å komme seg inn i luken og katten springer derifra. I tillegg ser vi også en solsikke på baken av hunden.
UTREDNING
Ut i fra bildet kan vi forstå at hunden er på vei inn i luken etter mat - reklamen reklamerer for hundemat. Fargene i dette bildet er for det meste i varme farger, nesten litt sepia. Ser ut som det kunne blitt tatt på en sen sommerkveld. Foruten om det er det ganske ensfarget, og ikke spesielt fargerikt. Det går en diagonal direkte fra hundematen og bakdelen på hunden. Diagonale linjer skaper bevegelse, og vi kan se at katten er i bevegelse på beina. Ser vi på bakdelen av hunden førere blikket vårt videre til solsikken som sitter fast.
TOLKNING
Et bilde er i utgangspunktet åpent for flere tolkninger, men utifra hvordan jeg tolker det virker det som om det er snakk om vekttap. Mine påstander sier også at det er en del humor i dette bilde med katten og hunden. Fra gammalt av er det blitt sett på som om katter og hunder er fiender og avskyr hverandre. Det kan du få et lite innblikk av om du følger med på Tom og Jerry. Dette er hva jeg leser direkte ut i fra reklamen.
Ut i fra farge valget virker det ut som de har tatt med solsikkene for å skape mer kontraster. Det passer også til hundematen som er gult på pakken.
Tilbake til vekttap; hunden representerer sult. Den virker sulten, og når den skal til å spise, spiser den godt uten å legge på seg på grunn av innholdet i foret. Hunden kan med andre ord spise så mye den bare vil uten å legge på seg - i følge mine tolkninger og påstander.
Det er ikke noe særlig med balanse i bildet, men bildet inneholder motsetninger, kontraster, hovedfokus, små overganger, variasjon og det er litt asymmetrisk.
VURDERING
Budskapet (i følge meg) er å ikke overfore dyret på en usunn måte. Alt med måte! Hunden skal kunne spise når den er sulten uten å legge på seg - for mye. Den skal også spise sunt og godt. Akkurat som oss mennesker vil vi gjerne se bra ut og kunne spise noe uten å legge på oss. Det samme burde gjelde for dyr, så lenge det ikke fører til kroppspress.
Fortellingen i bildet handler om en hund som er overvektig og trenger en diett, og reklamen reklamerer hundemat som en sunn hjelp til nedgang av vekt.
Når det kommer til forkunnskaper tror jeg de aller fleste vet hva hundemat er. Man bør også vite hvordan en hund ser ut ifra beina og bakdelen av dyret. Som det lille ekstra kan det være lurt å ha noen kunnskaper om solsikke, i og med at det er noe som kan representere noe for hundematen.
Man kunne tolket reklamen som om det var ment at katten kanskje hadde noe med hvorfor hunden sitter fast i luken. Da kommer forholdet til katt og hund (generelt) fram igjen.
Har du en hund som er overvektig og trenger en sunn og effektiv diett - ja, budskapet når fram til målgruppen.
KONKLUSJON
Pedigree er opptatt av å holde hunder friske og oppegående. De har 75 år's erfaring med å lage for. I tillegg driver de med en organisasjon som hjelper hjemløse hunder til å finne kjærlige hjem gjennom Pedigree Adoption Drive.
De mener at alle hunder bør få næringsrikt kvalitet mat som hunder elsker. De arbeider hardt for å utvikle produktene som vil holde hunden til alle hundeeiere friske og lykkelige. Med over 75års erfaring med å lage mat, er de stolte over produktene deres. Deres filosofi er å levere markedsledende ernæring som alle har råd til.
''Som en del av vårt varme forhold til kjæledyr, prøver vi å hjelpe hjemløse hunder til å finne kjærlige hjem gjennom Pedigree Adoption Drive. Vi samarbeider med over 150 veldedige organisasjoner for å hjelpe dem med å videreføre det fine arbeidet de gjør med å finne nye hjem til over 100 000 hunder hvert år. Vi er nummer 1 blant Storbritannias hundstellmerker, og vi mener at det er vår plikt å hjelpe hjemløse hunder - og med din hjelp kan vi gjøre enda mer.''
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar